Benvinguts de nou una setmana més! Aquesta setmana, el nostre professor ens ha proposat la lectura d’una part
del llibre "El tacto en la enseñanza" de l’autor Van Manen. Aquesta part que llegirem fa referència al
tacte pedagògic que les i els mestres tenen amb els seus alumnes a classe o al
centre.
El tacte pedagògic d’un mestre o una mestra es manifesta
en la seua forma de ser i d’actuar amb els xiquets i les xiquetes; inclou, a
més, una sensibilitat de saber quan deixar passar alguna cosa que ocórrega al
centre o a l’aula, evitant parlar o intervenir, és a dir, de vegades s’ha d’actuar
com si no ens donéssem conta del que realment passa. Com bé diu l’autor, de vegades
la millor forma d’actuar és, simplement, no fent-ho.
Postula, a més, que la paciència és de les formes més
especials de contenir-se; la defineix com una virtut fonamental que haurien de posseir
totes i tots els mestres i els pares i mares dels xiquets. I és que l’adult no
sol contenir-se i sempre vol intervenir, i ho fa creient que el que està fent
en realitat és ajudar a resoldre la situació, quan el xiquet deuria
resoldre-la per ell mateix.
El xiquet aprén a base d’experiències i els mestres i els
pares han d’estar oberts a aquesta, és a dir, ha de tractar veure més enllà de
la seua visió d’adult. Amb altres paraules, els adults haurien de “posar-se en
la pell del xiquet”.
Els mestres deuen estar al costat dels xiquets, sempre, i
ajudar-los a que troben per ells mateixos, encara que facilitant-los i
mostrant-los nous camins, el món de la consciència, la responsabilitat, la
maduresa i la comprensió. Allí seran capaços d’assolir l’èxit.
Que un mestre tinga tacte pedagògic implica, a més, tenir
seguretat en les diferents situacions que es presenten a l’aula ja que confia
plenament en ell mateix i és capaç de transmetre aquesta confiança i seguretat
als seus alumnes. També implica la protecció de la vulnerabilitat d’alguns
alumnes, veient qualitats que semblen debilitats, com a positives.
Se’ns explica a classe l’efecte Pigmalió, que afirma que “les
expectatives que té un professor de l’alumnat influeix molt en l’aprenentatge”.
Per exemple, si un/a mestre/a té una expectativa alta d’un xiquet o una xiqueta, automàticament li demanarà més. En canvi, si pensa que no poden donar més d’ells mateixos, els tractarà amb més cura, sense tanta exigibilitat. Nosaltres, com a mestres, hem de creure en els nostres alumnes, cosa que no serà possible si no ho fem primerament en nosaltres mateixos.
Per exemple, si un/a mestre/a té una expectativa alta d’un xiquet o una xiqueta, automàticament li demanarà més. En canvi, si pensa que no poden donar més d’ells mateixos, els tractarà amb més cura, sense tanta exigibilitat. Nosaltres, com a mestres, hem de creure en els nostres alumnes, cosa que no serà possible si no ho fem primerament en nosaltres mateixos.
Situant-nos en el programa del curs
d’aquesta assignatura, estem parlant del centre com un espai de vida, és per això, doncs, que se'ns ha proposat la lectura d'aquest magnífic llibre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada