Hola, futurs i futures mestres! Aquesta setmana hem estat treballant i debatint
a classe el concepte de “currículum”,
la qual cosa ha resultat molt interessant ja que és la ferramenta base de tot
educador/a i, a més, hi presenta una gran i lliure diversitat.
Abans
d’entrar en matèria, ens agradaria reflexionar l’impacte que té en la educació i
quina és la seua relació. Per açò, anem a citar un fragment de Casarini Ratto,
que diu al respecte: “el currículum és el projecte que integra la teoria i la
pràctica, doncs el mestre o la mestra ja no són simples executors que
permaneixen estàtics, sinó que són un subjecte actiu i amb iniciativa”.
La
distinció es realitza quan es pensa que el currículum estableix les metes a
alcançar i l’ensenyança s’ocupa dels mitjans que s’utilitzaran per tal
d’assolir aquestos objectius marcats. Es conclou que és possible distingir
entre currículum i ensenyança, però que també és possible i necessari admetre la integració d’ambdós conceptes. No obstant, observarem més endavant que
algunes teories curriculars no li atorguen la mateixa importància a aquest
vincle. Doncs, el disseny del currículum és més que seleccionar
objectius, desenvolupar activitats d’aprenentatge i avaluar resultats. Per el
contrari, es busca una visió més comprensiva i completa entre teoria i
pràctica.
Bé,
passem ara a definir-lo. Entenem aquest concepte com un projecte selectiu de
cultura, que està condicionat en gran mesura per la cultura, la política i, com
no, per la societat. Aquest es posa en pràctica en les escoles de tot arreu,
respectant la seua configuració.
Al text
que hem estat treballant durant la primera sessió d’aquesta setmana sobre el
currículum hi veiem un esquema en el que es basa tot el procés curricular:
Doncs bé, hi ha moltes i diverses possibilitats a l’hora de
treballar amb un currículum. Una d’elles és allò que anomenem “currículum ocult”, és a dir, són els
continguts que dóna el mestre o la mestra a classe i que no s’expliciten al
currículum oficial.
El currículum pot entendre’s a través d’una sèrie de
teories, per les quals es posa en pràctica, moltes vegades inconscientment, per
part de la mestra o el mestre a l’aula:
La primera
d’aquestes té lloc quan el currículum s’associa amb la suma d’exigències
acadèmiques. Aquesta línia de pensament posa èmfasi en allò acadèmic com a eix
de la organització curricular i es centra en el valor intrínsec que té el
coneixement per a la educació de les persones. Des d’aquesta perspectiva, el
currículum és un plantejament de coneixements vertaders, permanents i
essencials que l’escola deu transmetre perquè l’alumne/a desenvolupe al
màxim la seua intel·ligència.
En la segona es planteja el currículum com a base
d’experiències. Aquesta postura considera les experiències de l’aprenentatge
del subjecte com el nucli del plantejament curricular. Segons aquesta, els
dissenyadors curriculars deuen preocupar-se per la programació d’experiències
d’aprenentatge basades en el desenvolupament físic, cognitiu, emocional, moral
i social de l’alumne/a. Proporciona conceptes i orientacions respecte als
processos d’aprenentatge dels alumnes, és a dir, de com aprendre.
La tercera postura és la del currículum com a pràctica
tecnològica. En aquesta es concep l’escola com a sistema de producció on la
eficiència i la qualitat dels resultats, visibles en el comportament dels
alumnes, constitueix el millor paràmetre per a avaluar un currículum. En aquest
cas no interessen els mitjans, sinó els resultats dels objectius que s’havien
marcat prèviament.
La última és el currículum entés com a reconstrucció dels
coneixement i la pràctica. En aquesta teoria, les intencions curriculars i el
desenvolupament i l’aplicació de la pràctica del pla d’estudis van
relacionades. Açò és degut a que els fins no es perceben com a resultats, sinó
com a guies de l’aprenentatge i l’ensenyança. La participació de les mestres i
els mestres és molt àmplia i activa com a plantejadors, executors i avaluadors
d’una proposta educativa, doncs la combinació entre reflexió i pràctica els
convertirà en investigadors en acció: el currículum no existeix sense el/la mestre/a.
“Allò
important no és aprendre (els continguts), sinó aprendre a aprendre”.
Aquesta última és una frase que ens va cridar l’atenció a la
classe d’Estructura social, en part, per la relació directa que hi vam trobar a
aquest tema.
En conclusió, els currículums hi ha moltes maneres, com a mestre/a, de treballar-lo i s’ha d’intentar que la forma en la que es tracte siga didàctica i pràctica, a més de divertida i canviant.
En conclusió, els currículums hi ha moltes maneres, com a mestre/a, de treballar-lo i s’ha d’intentar que la forma en la que es tracte siga didàctica i pràctica, a més de divertida i canviant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada