Hola, hola! Com
vos ha anat la setmana? Nosaltres, aquesta setmana, hem continuat parlant a
classe sobre els llibres de text, i per conéixer més sobre el tema hem llegit
un article de Jurjo Torres Santomé, anomenat “Para qué los
profesores y profesoras si ya tenemos libros de texto”.
De vegades es diu
que el llibre de text lleva la professionalitat al docent, perquè es creu que
el treball de mestre/a es prou senzill, ja que “tan sols s'ha de seguir un
llibre”. També, en ocasions, es pensa que el llibre és imprescindible.
Treballar o no amb llibres de text és una decisió i treball en equip,
canviar les dinàmiques no és prou fàcil.
A més, hem tractat
el disseny del currículum, o de planificació, que envolta moltes qüestions com "Que va a fer el professor/a?" o "Com va a organitzar l'aula?".
Encara que de
vegades no vegem la importància que té el currículum, és molt necessari, ja que
si nosaltres no posem per escrit allò que anem a fer mai podrem revisar-ho i reflexionar
sobre allò que hem planificat.
Una planificació
és un dret públic al qual qualsevol persona pot accedir, i cal que siga oberta,
transparent i discutible, i a més, hem de tenir arguments per a defendre allò que anem
a fer. En eixe disseny influïx:
o
El currículum oficial
o
La editorial del llibre de text
o
Els companys docents
o
Les característiques del centre
o
El professorat
La forma o
apartats d’un currículum és el de menys, el verdaderament important és la pròpia
realitat a l’aula; responent qüestions com "Que
estic donant?" o "En classe què farem
sobre açò?" on intervenen agents com els alumnes, els companys o el centre.
És imprescindible
conéixer en quina mesura nosaltres tenim autonomia per configurar-ho i quins límits
tenim, i si ens sentim segurs/es per a plantejar nous mètodes de treball (sense llibre
de text), segons les condicions laborals i l’avaluació i el control extern.
Actualment pocs
llibres plantegen activitats de tipus obert. Si tots els dies vos limiteu a
obrir el llibre, llegir-lo, fer les activitats i corregir-les; la pràctica
pedagògica es torna massa rutinària, tant per als xiquets com per al mestre.
Existixen
diferents tasques i seqüències d’aprenentatge, que formen el contingut de la
pràctica. I per tal de establir una tasca nova i diferent cal tenir en
compte com organitzem l’espai, què fa l’alumnat, què fa el
professorat, el temps, els mitjans i recursos utilitzats, i els
continguts.
Per últim però no menys important, hem llegit un altre article de Jurjo Torres Santomé, anomenat “El currículum globalizado o integrado y la
enseñanza relexiva”. Hem aprés que una activitat és més educativa quan el
alumnat tria si fa una cosa o una altra, també si es porten a classe objectes
reals o si és una activitat oberta que permeta que tot el alumnat tinga èxit.
L’objectiu del professor/a és “marejar” als seus alumnes, treballant en paral·lel,
fent-los pensar i reflexionar per sí mateixos. I per aconseguir açò es basa en
les diferents seqüències didàctiques existents al currículum globalitzat.
El currículum globalitzat busca aconseguir una integració de camps de
coneixement i experiència que faciliten una comprensió més reflexiva i crítica
de la realitat, transformar el coneixement (“aprendre a aprendre”) i millorar els processos d’ensenyament i
aprenentatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada